Opdracht 8
Stap 1; Ben je lid van de bieb? Haal dan vast het boek "De GVR" van Roald Dahl.
Stap 2; Lees de tekst
Stap 3; Bekijk de filmpjes en de linken, maar dit mag ook al thuis
Stap 4; Luister een stukje van het luisterboek. Het hele luisterboek kun je thuis beluisteren of op een ander moment
Stap 5; Lees de opdrachten
Stap 6; Pak je spullen
Stap 7; Ga aan de slag
Stap 8; Maak alles netjes schoon aan het einde van de les
Voorlezen is een leuke, ontspannende, maar ook zeer belangrijke activiteit.
Voorlezen:
- vergroot de woordenschat.
- draagt bij aan het taalgevoel en taalbegrip.
- prikkelt de fantasie.
- oefent de luistervaardigheid en het concentratievermogen.
- stimuleert de sociaal-emotionele vaardigheden.
- motiveert een kind om zelf te leren lezen.
90% van de kinderen tussen 2-5 jaar wordt in Nederland voorgelezen. Jongere kinderen worden minder voorgelezen, maar dat is wel aan te raden. Baby's en dreumesen zijn gevoelig voor stem-intonaties en mimieken. Bij het voorlezen gebruik je allebei.
Het boek dat je voorleest, mag ook een prentenboek (boek met alleen maar plaatjes) waar je het verhaal bij verteld. Als de mogelijkheid er is, kunnen verhalen ook zelf bedacht worden (fabels of moralistische verhalen). Verhalen op rijm hebben een grote aantrekkingskracht. Daarbij kan het kindje mee gaan helpen met het afmaken van de zinnen. Dit vergroot meteen de woordenschat, het concentratievermogen en het taalbegrip. De verhaaltjes op deze leeftijd hoeven maar een paar minuten lang te zijn.
Maar de opdracht gaat over voorlezen. Voorlezen is boeiend voor de luisteraar, maar ook voor de verteller; het gebruik van stemmetjes, het gebruik van de mimiek en de lichaamshouding.
Een luisterboek is ideaal om naar te luisteren. 's Avonds bij het naar bed gaan, maar ook als je met een werkje bezig bent. Een luisterboek kan zelfs beluisterd worden door een groep kinderen.
Hoe lees je voor?
Maak jouw eigen website met JouwWeb